Σχολιάστε

Εντυπωσιάζει στην Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης ο Αλβανός τενόρος!

14408192_OPERA_TRAVIATA_ADV10_2.limghandler

Ας μπούμε κατευθείαν στο θέμα. Πόσους επίδοξους τραγουδιστές ξέρουμε που έγιναν τενόροι χάρη στην κάκιστη ηχογράφηση, με ένα θλιβερό κασετοφωνάκι, της συναυλίας των θρυλικών Τριών Τενόρων στις Θέρμες του Καρακάλα; Ισως – δεν παίρνουμε και όρκο – μόνον έναν.

Ο Σαϊμίρ Πίργκου λοιπόν μπορεί να ήταν ο τενόρος που ο μέγας Λουτσιάνο Παβαρότι είχε κάπως σαν βαφτισιμιό και ο άλλος μέγας των Τριών Τενόρων (που λέγαμε) Πλάθιντο Ντομίνγκο να εκτιμά την τεχνική και τη φωνή του και να τον καλεί συχνά στην Οπερα του Λος Αντζελες ή ο μαέστρος Ρικάρντο Μούτι. Μπορεί να του αφιέρωσαν σελίδες οι «Νιου Γιορκ Τάιμς». Μπορεί να έχει εκπορθήσει – νικηφόρα – θεόρατα οπερατικά κάστρα, όπως η Κρατική Οπερα της Βιέννης, η Οπερα του Παρισιού και η Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης. Ομως δεν είχε και τα πιο ρόδινα παιδικά χρόνια στο απομονωμένο Ελμπασάν.

 
Και αυτές οι λίγο δραματικές ανθρώπινες ιστορίες, ειδικά αν κατάγεσαι από την… εξωτική Αλβανία, είναι που πουλάνε στο διεθνές μουσικό στερέωμα, πόσω μάλλον στο οπερατικό. Αρκεί να καταφέρεις να πιάσεις πρώτα την καλή.
Το «μικρόβιο» της μουσικής ο Σαϊμίρ το είχε από μικρός – όπως όλα τα παιδιά που μεγαλώνουν για να κάνουν κάποτε θόρυβο γύρω από το όνομά τους. Λάτρευε δε το πιάνο. Και στηνόταν δίπλα στην τηλεόραση κάθε που έπαιζε και ξανάπαιζε τη συναυλία των ρεκόρ από τους Τρεις Τενόρους την παραμονή του τελικού του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου το 1990. «Οποτε πέθαινε κάποιος σημαντικός πρόβαλλαν σε επανάληψη τη συναυλία», λέει ο Πίργκου.
Τη φορά που τους ηχογράφησε, στα 14 του, ήταν η πρώτη που επιχείρησε να τους μιμηθεί. Και τους τρεις. Ετσι, μόνος του, έμαθε να τοποθετεί τη φωνή του… τενορικά. Είχε βέβαια ήδη σχέση με τη μουσική. Λάτρευε από μικρός το πιάνο, αλλά όσο και να ήθελε να το μάθει, οι αλβανοί κομισάριοι αποφάσισαν για εκείνον: θα μάθει βιολί! Και έμαθε. Θέλοντας και μη. Ετσι όμως έμαθε νότες.
Και έτσι βρέθηκε στα 18 του, μόλις τελείωσε το σχολείο και αφού είχε κάνει κάποια πρώτα μαθήματα – τα οικονομικά της οικογένειάς του δεν επέτρεπαν περισσότερα – να χτυπάει την πόρτα του καθολικού οικοτροφείου Rainerum στο Μπολτσάνο, στη γειτονική Ιταλία, για ένα κρεβάτι και μια δουλειά, καθώς είχε ξεκινήσει μόλις να βρει στον ήλιο μοίρα. Εκεί ήταν που εισέπραξε την απάντηση ότι είναι «πολύ μεγάλος και πολύ Αλβανός».
Στους γονείς του, εργάτες σε μεταλλωρυχεία, είχε πει – για να μην ανησυχούν – πως είχε γίνει δεκτός στο Ωδείο του Μπολτσάνο, προσθέτοντας το ψέμα πως αυτό έγινε με υποτροφία. Οταν πάντως του τελείωσε το χαρτζιλίκι που είχε στην τσέπη του, επέμεινε και, ω του θαύματος, τον δέχτηκαν στο Rainerum.
Εκτοτε δέχθηκε πολλές φορές την ερώτηση αν οι Αλβανοί είναι Σλάβοι, για να εξηγεί πως όχι, δεν είναι, αλλά είναι αρχαίος λαός, όπως και αν είναι μουσουλμάνοι, για να τους εκπλήσσει λέγοντας πως είναι καθολικός.
Το 2002 που αποφοίτησε ξεκίνησε ένα σερί εμφανίσεων και βραβεύσεων σε μεγάλους διαγωνισμούς όπερας που έφεραν τα ονόματα των ινδαλμάτων του: Ενρίκο Καρούζο, Τίτο Σκίπα…
Από εκεί ξεκίνησε μια καριέρα, πρώτα στο τοπικό θέατρο Μπολτσάνο, που ύστερα από μια σειρά μίνι θριάμβων κατέληξε στον μεγάλο θρίαμβο με μια μικρή άρια στον «Τζιάνι Σκίκι» του Πουτσίνι (και μάλιστα σε σκηνοθεσία του Γούντι Αλεν), και το 2009 του άνοιξαν οι πύλες της Μετροπόλιταν Οπερας στη Νέα Υόρκη.
Εκεί όπου επέστρεψε μόλις χτες, ως Αλφρέντο στην «Τραβιάτα» του Βέρντι, δίπλα στον έναν από τους Τρεις Τενόρους, στη μίμηση των οποίων χρωστάει την καριέρα του: στον Πλάθιντο Ντομίνγκο που ερμήνευσε τον ρόλο του Ζερμόν, αυστηρού πατέρα του Αλφρέντο.
«Δεν βλέπω την ώρα να ξανασυνεργαστούμε με τον Σαϊμίρ», ήταν η δήλωση του Ντομίνγκο στους «Νιου Γιορκ Τάιμς». «Η τεχνική του είναι εξαιρετική, όπως και η ποιότητα αυτής της θαυμάσιας λυρικής φωνής του». Κάπως έτσι τα ανέκδοτα περί «αλβανού τενόρου» (ας θυμόμαστε πως τα Τίρανα διαθέτουν Ακαδημία Οπερας) γίνονται διεθνείς, απαστράπτουσες, καριέρες…
Τα Νεα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: